موسسه استعداد برتر چند سالی است که اقدام به طراحی و اجرای یک طرح استعدادیابی، ویژهی مدارس “متوسطه اول” با عنوان کارسوقهای مهارتافزایی و استعدادسنجی کارآ کرده است که به دانشآموزان و مشاوران و مربیان کمک میکند با چشمی بازتر به انجام فرآیند استعدادیابی و انتخاب رشته و هدایت تحصیلی بپردازند.
ویدئوی زیر توضیحی مختصر و کلی از این فرآیند است، همچنین در ادامهی صفحه میتوانید جزئیات بیشتر این طرح را مطالعه بفرمایید و در صورت تمایل، از طریق منوی مشاوره رایگان و خرید با مشاورین و پشتیبانهای ما ارتباط برقرار کنید.
هدف اصلی کارسوقهای کارآ “استعدادیابی” است به همین دلیل سراغ طراحی یا بازطراحی کارسوقهای ساده و مینیمال رفتهایم تا هم از پیچیدگی کمتری برخوردار باشند و همهی دانشآموزان با هر سطح توانایی و مهارتی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و هم مدرسه بتواند در زمانی کوتاه و با هزینهی پایین آن را اجرا کند تا بتواند برای دانشآموزان در حوزههای مختلف تجربه ایجاد کند و آنان را ارزیابی نماید.
برای آشنایی با عناوین برخی از کارسوقها روی لینک کلیک کنید.
هدف اصلی و کوتاه مدت طرح کارآ کمک به دانشآموزان در فرآیند انتخاب شاخه ی است که دانشآموزان در پایان متوسطه اول و برای ورود به متوسطه دوم انجام میدهند. به همین دلیل کارسوقها متناسب با سن دانشآموزان ششم تا نهم طراحی شده است. اگر مدرسه اقدام به اجرای این طرح از مقطع ششم یا هفتم نماید، طبیعتا زمان بیشتری در اختیار دارد تا کارسوقها و تجربیات بیشتری در اختیار دانشآموزان بگذارد و ارزیابی دقیقتری از آنان داشته باشند.
همانطور که در بخشهای دیگر توضیح داده شده است طرح کارآ در واقع مجموعهای از کارسوقهاست که هر کدام نیاز به اختصاص چند زنگ دارند.
حالت پایه و پیشنهادیِ ما اختصاص یک زنگ در هفته به این کارسوقهاست(مثلا به جای کلاس کار و فناوری) در این حالت حدود 22 زنگ در طول سال تحصیلی برای اجرای کارسوقها اختصاص پیدا خواهد کرد که تقریبا 8 کارسوق مختلف را پوشش خواهد داد. اگر به اینها برنامهی تابستان را هم نیز اضافه کنیم تعداد کارسوق بیشتری قابلیت اجرا در طول سال را خواهند داشت.
همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، کارسوقهای کارآ بسیار “ساده” هستند و معلم در کارسوقها بیشتر ادارهکننده و راهنماست تا آموزشدهنده به همین دلیل پیشنهاد ما این است که یکی از معلمین مدرسه به موسسه استعداد برتر معرفی شود تا با شرکت در فرآیند آنلاین آموزشی بتواند کارسوقها را در مدرسه اجرا کند. البته در صورت تمایل مدرسه، موسسه ما میتواند معلمین خود را هم به مدرسه معرفی کند ولی ترجیح ما استفاده از معلم بومی مدرسه است.
بعد از اجرای حداقل 12 کارسوق، در پرونده استعدادی دانشآموزان کارنامهای نمایش داده خواهد شد که درصد تطبیق هر رشته، توصیههایی برای توسعهی فردی و ارتقاء تحصیلی و همچنین هوشهای قالب و… در آن موجود است و به دانشآموزان و مشاورین و مربیان کمک میکند که با چشمی بازتر به انجام فرآیند استعدادیابی و انتخاب رشته و هدایت تحصیلی بپردازند.
بعد از اجرای هر کارسوق دانشآموزان یک فرم خودارزیابی -که گویههای آن مبتنی بر مدل شخصیت شناسی یا رغبت سنج شغلی هالند طراحی شدهاند- را تکمیل میکنند و معلم نیز فرمها را جمعآوری و در سامانه ثبت مینماید.
برای دیدن صفحه اول نمونه کارنامه روی این لینک کلیک کنید.
هزینه اجرای طرح به تعداد دانشآموزان و تعداد جلساتی که مدرسه برای اجرای این طرح اختصاص میدهد، بستگی دارد. بخش زیادی از هزینهای که مدرسه در سال اول انجام میدهد به عنوان سرمایه باقی خواهند ماند و صرف تجهیز مدرسه میشود و در سالهای آینده نیز قابل استفاده خواهد بود. از طریق این لینک میتوانید وارد صفحهی تخمین هزینه شوید و حدود هزینه اجرای طرح را برآورد کنید.
در صورتی که سوالات بیشتری از جزئیات طرح کارآ دارید میتوانید فرم مشاوره رایگان را تکمیل کنید تا ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند. در صورت لزوم امکان برقراری جلسه حضوری و یا مجازی نیز وجود دارد.
همچنین برای ارتباط سریعتر میتوانید از ساعت 9 الی 18 نیز با شمارهی 02166707743 تماس حاصل کنید.
راهکارهایی که در این بخش و در بخشهای بعدی ارائه میشود قرار است به تو کمک کند که راههایی که یادگیریات را تسهیل میکند را کشف کنی و نباید ذهن تو را محدود کند. اگر رهکاری به مذاق تو خوش نیامد یا حس کردی که به کارَت نمیآید آن را کنار بگذار. همچنین ممکن است که ایدهای به ذهنت بیاید که در این کارنامه موجود نیست، چه بسا که این راهکار بیشتر به دردت بخورد. رهکارهای جدید را با ما هم در میان بگذار تا در صورتی که کارشناسان ما آن را تایید کردند، در نسخههای بعدیِ آزمون آن را به نام خودت منتشر کنیم. این راهکارها بر اساس سبک یادگیری تو تعریف شده و برای سبکهای یادگیریِ دیگر، لزوما قابل توصیه نیست.
֍ پیش مطالعه:
ذهن ما نیاز دارد قبل از وارد شدن عمیق به یک موضوع، کمی با آن آشنایی داشته باشد تا بتواند کارایی بهتری از خود نشان دهد تا فرایند یادگیری بهتر اتفاق بیافتد. با توجه به سبک یادگیریت بهترین راه برای این که ذهن را با موضوع آشنا کنی، پیش مطالعه کردن است. برای این که بتوانی پیش مطالعه را درست و کامل انجام بدهی میتوانی به دوره pq6R در سایت ما مراجعه کنی.
֍ خلاصه برداری:
خلاصهبرداری یکی از بهترین روشها برای تثبیتیادگیری و دورهکردن با سرعت بالا است. اما این را باید بدانی که هر سبک یادگیری خلاصه نویسی متناسب با خودش را دارد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد. از سوی دیگر دوباره یادآور میشویم که بخش قابل توجهی از یادگیری تو مبتنی بر متن و نوشته است پس خلاصههای تو برای این که بتوانند بهترین بازدهی را برایت داشته باشند بهتر است به صورت متن و با استفاده از واژهها باشند.
ادامه ………
֍ حاشیه نویسی:
تا به حال به حاشیههای خالی کنار متنهای کتاب توجه کردهای؟ آنها برای تو ایجاد شدهاند! همان طور که در ابتدا برایت گفتیم بخش زیادی از سبکیادگیری تو بر پایه نوشتن و خواندن است. پس هنگامی که معلم درحال تدریس است و بر روی یک سری از نکات بسیار تاکید میکند آن نکات را در حاشیه کتابت یادداشت کن. اما اگر شلوغ بودن اطراف متن اصلی کتاب تو را در هنگام درس خواندن اذیت میکند، میتوانی نکات مورد تاکید معلم را در یک دفترچه بنویسی.
ادامه ………
֍ لیست کارها:
کارهای روزانهات را لیستوار بنویس و در مقابل چشمانت قرار بده. یکی از فایدههای این کار این است که میدانی در ابتدای روز چه کارهایی داری و در انتهای روز چه کارهایی را انجام دادهای و فایده دیگر قدرت مدیریت زمان و نظم ذهنی میباشد.
֍ کتاب:
بهترین دوست؟ کتاب! از کتاب غافل نشو چون یکی از بهترین وسیلهها برای یادگیری تو است. هزاران هزار کتاب در دنیا وجود دارد که منتظر تو هستند. خواندن علاوه بر اطلاعاتی که به تو میدهد، دایره لغات تو را نیز قوی میکند تا بتوانی قویتر بنویسی و صحبت کنی. سبک یادگیری تو رابطه بسیار خوبی با کتاب دارد و ذهن تو اگر خوب پرورش پیدا کند مدت زمانهای طولانی را میتواند در گیر کتابها و مطالبشان باشد.
ادامه ………